2007
Hannes Löschel Stadtkapelle
Klemens Lendl - Violine, Gesang
Hannes Löschel - Piano, Fender Rhodes, Harmonium
Michael Bruckner-Weinhuber - Gitarren
Walther Soyka - Harmonika
Karl Stirner - Zither, 2nd Voice on 06. Die Krähe (CD2)
Thomas Berghammer - Trompete, Flügelhorn
Bernd Satzinger - Bass
Mathias Koch - Schlagzeug
David Müller - 2nd Voc on 08. D'ordntlichen Leut
Tracklist
01. Das Wirthshaus...........03:06
02. Tanz in g................08:57
03. Die Nacht................08:10
04. Lied aus Fragen..........07:57
05. Heurigengstanzl..........04:37
06. Warum....................10:50
07. Stelzmüller-Variationen..11:13
08. D'ordntlichen Leut.......06:54
09. Hochzeitspräludium.......06:54
Total........................70:57
Sound-Samples
02. Tanz in g
05. Heurigengstanzl
06. Warum
07. Stelzmüller-Variationen
08. D' ordntlichen Leut
„...Der gebürtige Wiener Hannes Löschel überrascht als Musiker und Komponist bei jedem seiner Projekte mit einer unglaublichen Vielseitigkeit zwischen Neuer Musik und Tradition und seinem stets sensiblen Umgang mit dem Material, das er auf der aktuellen CD „Herz.Bruch.Stück“ gemeinsam mit seinen Kollegen zu erfrischend Neuem führt. Löschel nimmt den Hörer mit auf eine Reise : von der Hochzeit ins Grab, sozusagen. Die musikalischen Bausteine sucht er diesmal bei Schubert, Lehar, Johann Strauss sowie in Tanz- und Liedersammlingen, gab ihnen da und dort einen frischen Anstrich, ergänzte mit selbst Komponiertem und stelle mit erfahrenen Wiener-Lied Musikern wie Klemens Lendl (Violine/Gesang), Walther Soyka (Harmonika), Michael Bruckner (Gitarren), ua. eine beschwingte, leichte, ironisch – melancholische Band zusammen. Der Wiener Dialekt geht Hand in Hand mit der Musik und verbindet Aufgefundenes übergangslos und zwanglos mit Neuem.“
Marie Therese Rudolph, Jazzzeit 67/ 2007 (Juli/August)
I must admit that I’m particularly affectionate to Hannes Löschel’s music, not only for its undoubted quality but also because the Austrian was one of the very first artists reviewed in Touching Extremes in 2001, the year in which he kindly started to send me his ever-interesting works. Of course the pleasure of listening to Löschel’s releases remains intact to this day. “Herz.Bruch.Stück” is his most atypical project until now, defined as “a life’s journey from the wedding to the grave” in Peter Ahorner’s liners. This is better explained by the record itself, a splendidly executed melange of original compositions, traditional Viennese songs, rearranged pages from Schubert and Strauss’ repertoire and, needless to say, improvisation. The leader (on piano) is at the forefront of an octet formed by Klemens Lendl (voice, violin), Michael Bruckner (guitars), Walther Soyka (accordion), Karl Stirner (zither), Thomas Berghammer (trumpet, flugelhorn), Bernd Satzinger (bass) and Mathias Koch (drums). Gorgeous musicians, all of them, with a particular mention for Bruckner, owner of a technically gifted, literally unique guitar style (listen to his solo introduction in “Warum”, probably the best track of the CD). While many sections are strongly typified by Berghammer’s heavy-hearted trumpet playing, Lendl’s vocal timbre recalls Lars Hollmer, and it’s to the fans of that great Swedish artist that this album could appeal very much given its unpredictability, based upon a continuous genre-jumping even in the space of a single song. Dramatic modulations, theatrical crescendos mutating into slow-rock riffs, vibrating jazz moments and local folklore are masterfully mixed in something that may even sound “easy” at times, but certainly is not. It’s only the multi-faceted photograph of a hundred experiences, synthesized by the coherent knowledge of a young, remarkably mature composer.
Massimo Ricci, Touching extremes, Feb 20, 2013
CD
Digifile